Öğrenim sistemimiz
öyle bir durumda ki, öğrencilerimiz bütün bu sınavların sonucunda, sevdiği
konuda bir öğrenim dalına giremiyor. Öğrencilerimizin %95’i istemediği dallara
giriyor. Bu sistemi bir türlü düzeltemedik. Her şey sevgi ve merakla olur.
Hayatınızda istemediğiniz dalda çalışmak kadar hazin, üzücü bir durum olamaz.
Bizim zamanımızda durum daha iyiydi. 1 milyonluk İstanbul, sınavsız
Üniversiteye giriş vs.
Deneysel nükleer
fizik, nükleer enerji ön hazırlıklar, güzel ve işlevsel laboratuvarlar kurmadan
alt yapıyı yapmadan bu eğitim yapılamaz ve yapılamıyor. Orada 380.000 ton
Toryum ve nadir toprak elementleri (17 adet element) duruyor. Petrol ve
doğal gaz bitecek. Rüzgar enerjisi %17 verimle çalışıyor. Doğal gaz (çok pahalı
enerji dalı olduğu herkesçe biliniyor) santrallerinin 17 sene sonra, çok pahalı
kısımlarının önemli yatırımlarla yenilenmesi gerektiğini daha yeni öğrendim.
Nükleer santralın ömrünü 40 seneden 60 seneye uzatılması birkaç yüz milyon
dolar masrafla Amerika’da başarı ile gerçekleştirildi. Elektriğin kilovat saat
fiyatı bir ömür boyu düşünüldüğünde kaç sente düşüyor? Gençler nükleer
laboratuvarda bir tek fisyon yapamıyorsa daha önce yazdığım “atom eleklerini”
nasıl yapacak? Öğretmenlerin çalışmalarını toplu halde göz önüne aldığımızda,
deneysel çalışanlarla teorik çalışanların oranı nedir? Deneysel çalışmazsanız
enerjiyi nasıl elde edersiniz? Laboratuardaki radyo-aktif kaynakların çok sıkı
bir şekilde kontrol edilmesi gerekir. Özel tedbirler almak elzemdir. Bunların
çok sıkı denetlenmesi lazımdır. Ülkede nükleer disiplin tam anlamı ile
yerleşmelidir. Radyasyonun şakaya tahammülü yoktur. Ciddiyet ve dikkat (bilgi
ile beraber) esastır. En az dozu almak için yapılacak çalışmaların hepsi
önceden planlanır.
Çok sayıda her
daldan öğrenciler, güzel bir program dahilinde, Çekmece Nükleer Araştırma ve
Eğitim Merkezi’ndeki bütün bölümleri detaylı bir şekilde gezmeli, projelerin
yürütücüleri, en anlaşılır biçimde yaptıklarını öğrencilere aktarmalıdır.
Öğrencilerin sorularına geniş cevaplar verilerek, tatmin olmaları
sağlanmalıdır. Daha önce hazırlanmış özel el kitapları öğrencilerin her birine
hediye edilmelidir. Bu deneyim öğrencilerin çalışma hayatlarında nükleer olsun
olmasın çok faydalı olacaktır.
Kültür
merkezlerimizde, çok sık, Toryumla, enerji ile, erozyonla ilgili konuşmalar ve
açık oturumlar yapılmalıdır. Ben çeşitli zamanlarda 8 kadar Nobel almış nükleer
fizikçiyi dinledim. Hepsi nükleer enerjiyi dünya için çok gerekli bulmaktadır.
Yeni tip reaktörler, hızlı üretken reaktörler (fast breeder reactors)
hızlandırıcı ile çalışan Toryum reaktörleri, ergimiş Toryum tuzu tipi
reaktörler, füzyon reaktörleri vs. Hızlandırıcı ile çalışan Toryum reaktörleri,
1 GeV hızlandırılmış protonlar kurşun hedefe çarptırılır. Müthiş spallasyon
enerjisi (çatallaşma enerjisi) açığa çıkar. Bu bir zincir reaksiyonu
olmadığından hızlandırıcının düğmesine basarsanız çalışır, basarsınız durur. Bu
tipte istenmeyen radyo-aktif atıklar yakılır, yok edilir. Santralın olduğu yer
200-300 sene sonra radyoaktiviteden eser kalmadan kapatılır. Bu tip reaktör
Prof.Dr. Carlo Rubbia tarafından ortaya atılmıştır. Prof.Dr. Rubbia bu
reaktörleri füzyon reaktörleri ile karşılaştırır, kitabımda detaylı
anlatılmıştır.
Doç.Dr.Çetin
ERTEK
01.07.2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder