Ergimiş Tuz Reaktörleri
Amerika’da Oak Ridge National Laboratuarı’nda (ORNL), Aircraft Nuclear
Propulsion (ANP) programı ile başladı(1). Nükleer reaktörde çalışan bir
bombardıman uçağı yapılması ve dünya çapında çalışma kabiliyetinde olması
istendi. Uçak Reaktörü deneyi (ARE) başladı. Dört sene sonra test reaktörü
çalışmaya başladı. Malzemeler test edildi, yüksek sıcaklıkta düşük güçte dönen
sıvı yakıt başarı ile denendi (2). Reaktör 9 gün devamlı olarak çalıştı, 2.5 MW
termal güce erişti ve sabit 860oC’de hizmet verdi. Ergimiş tuz
inconel tüpler içinde, Berilyum oksit moderatörle temas etmeden devreyi
tamamladı. Burada Berilyum oksitin kullanılmasının amacı şudur: Berilyum bir
nötronu yutunca iki nötronu dışarı çıkarır, bu da nötron akısı bakımından
sisteme ekonomi kazandırır. (Sistemden çıkan gecikmiş nötronların gücü
osilasyon yapmaya zorlayacağından korkuluyordu, bu olayla karşılaşılmadı.) Güç
istenilen şekilde elde edildi (3). Bazı fisyon ürünleri, bilhassa 135Xe
ergimiş tuzdan sızdı bunlar, gas extraction sisteminde yakalandılar.
Daha sonra 60 MW
termallik nükleer uçak motoru planlandı. Güç yoğunluğu 1000 MW termal/m3’e
çıkartıldı. (PWR reaktörlerinde 100 MW termal/m3’tür.) uçak büyük
ivmelere dayanıklı planlandı (4). ART sistemi bitimine yakın ANP programı
1961’de iptal edildi. Kıtalararası Balistik Missile’ler bu tip nükleer uçak
teknolojisini gereksiz kıldı.
Sivil sektörde 1960’da 8
MW termik sistem başarı ile çalıştırıldı. %33 zengin UF4, lityum,
berilyum ve zirkonyum floridlerle beraber denendi. F Li Be tuzu referans olarak
seçildi(5).
KAYNAKLAR
1.
M. Rosenthal, P.Kasten and R. Briggs
Molten Salt Reactors, History, Status and Potential, Oak Ridge, Tennessee
37830, 1969.
2.
E. Bettis, W. Cottrell, E. Mann, J. Meem
and G. Whitman, The Aircraft Reactor Experiment Operation, Nuclear Science and
Engineering Vol.2 pp 841-853, 1957.
3.
W. Ergen, A. Callihan, C. Mills and D.
Scott. The Aircraft Reactor Experiment-Physics, Nuclear Science and Engineering
Vol.2, pp 826-840, 13.06.1957.
4.
A. Fraas and A. Savolainen, Design Report
on the Aircraft Reactor Test, Oak Ridge National Laboratory, Oak Ridge,
Tennessee, 1956.
5.
Two-Fluid Molten Salt Reactors: Design and
Application with Chlorite Salts, Aalto University T.Koivisto Villigen, 25 April
2019, Finland.
Doç.Dr.Çetin
ERTEK
11.01.2020
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder